رویدادها آرشیو خبر ها
من آندره ا آنیلی هستم؛ معمار عصر جدید یوونتوس!

من آندره ا آنیلی هستم؛ معمار عصر جدید یوونتوس!

 

می‌گویند او همیشه خواهان موفقیت‌ است. موفقیت‌هایی که یک تفاوت اساسی با سایر موفقیت‌ها دارد؛ موفقیت‌های«مهم و بزرگ». شاید به همین خاطر است که امروز یوونتوس با اتکا به همین ویژگی ژنتیکی او توانسته به مرحله‌ای از بلوغ و موفقیت دست یابد که نظیرش را به ندرت در فوتبال جهان شاهد بوده‌ایم. داستان بپا خواستن دوباره باشگاهی که روز نابخردانه و با خدعه‌های دست‌های پشت‌پرده به حضیض رهنمون شد می‌توان سالها بعد به صورت کتابی کاربردی به کار بسیاری از فوتبالی‌های سرتاسر جهان بیاید.

 

اما آندره‌ا آنیلی به راستی چه مسیری را طی کرد تا به امروز رسید؟ راهی که او با درآمیختن دریافت‌ها و تجاربش از آن و درآمیختن با نبوغ منحصر به فردش طی کرد از کجا آغاز شد؟

 

همه چیز از همان روزی آغاز شد که آندره‌ای بسیار جوان‌تر از آندره‌ای امروز؛ مثل بسیاری از هم سن و سالانش عزم تحصیل در دانشگاه را کرد. پله نخست؛ آغاز تحصیلات دانشگاهی از دانشگاه St Clare’s در جنوب انگلستان بود. او پس از دریافت مدرک لیسانس به وطن بازمی‌گردد و مستقیم به میلان می‌رود و در دانشگاه Luigi Bocconi تحصیلات تکمیلی‌اش در رشته اقتصاد ادامه می‌دهد.

 

پله دوم؛ اتصال از آکادمی به عملگرایی است. با فراغت آنیلیِ جوان از تحصیلات دانشگاهی، او چند سال در سوئیس به عنوان مسئول بازاریابی و توسعه کمپانی Ferrari مشغول به کار می‌شود. در همان سالها او با لوئیس کامیلری کارآفرین و غول سیگار و تنباکو آشنا می‌شود و همین زمینه همکاری و کسب تجربه در شرکت بین‌المللی سیگار و تنباکویPhilip  Morris را برای پسر جوانِ خاندانِ آنیلی فراهم می‌سازد.

 

آندره‌ا که روز به روز علاقه‌مند و در عین حال خبره‌تر می‌شد مدتی را نیز در شرکت Auchan (شبکه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، هایپرمارکت‌ها، سوپرسنترها و سوپراستورها) در شمال فرانسه می‌گذراند. سپس یکبار دیگر به تورین باز می‌گردد و در همکاری با سیستم‌های اقتصادی شرکت خودروسازی Iveco باز هم به دانشِ اقتصادی خود می‌افزاید. در همان روزها بود که به صورت همزمان در بخش اداری و مالی باشگاه یوونتوس نیز مسئولیتی را بر عهده می‌گیرد و با ورود به هیأت مدیره Exor و Fiat جای پایش را در این شرکت‌ها نیز محکم می‌کند. تا اینکه بالاخره در چهارمین ماه سال 2010 رسماً زمام تمامی امورات باشگاه یوونتوس را در دست می‌گیرد. گفته می‌شود ارزش دارایی‌ها و ثروت آندره‌ا در حال حاضر، حدوداً چیزی بالغ بر 20 میلیارد دلارِ آمریکا است. این اعداد و ارقام اگرچه غیر رسمی و از سوی رسانه‌ها تخمین زده و اعلام می‌شوند اما بهترین گواه برای نبوغ و شم اقتصادی مردی است که یوونتوس در دستان توانمند او قرار گرفته است.

 

 

بازگشت به قله فوتبال ایتالیا، بازیابی شکوه از دست رفته بانوی پیر در اروپا، شکست رکوردها، رنسانس اقتصادی در باشگاه، اقبال دوباره طرفداران فوتبال در جهان به برند یوونتوس و بازگشت دوباره ستارگان دنیای فوتبال پس از سالها عسرت؛ گوشه‌ای از مهم‌ترین دستاوردهای قلب طپنده یوونتوس در قرن بیست و یکم بوده است.

 

احتمالاً روزی که تصمیم به قرار گرفتن آندره‌ای 35 ساله در رأس مجموعه یوونتوس بود، کمتر کسی توقع و انتظار چنین پیشرفت خارق‌العاده‌ای را از او در ظرف کمتر از یک دهه داشت. اما جای تعجب ندارد؛ او وارث بر حق اومبرتو (پدرش) و دارنده خون خاندان آنیلی در رگ‌هایش بود.

 

با رهبری آندره‌ا آنیلی؛ «یوونتوس» به عنوان یک نام تجاری معتبر در ورزش فوتبال، به طرز فزاینده‌ای پیشرفت‌های چشمگیری داشته و پس از تغییر لوگوی سابق، با طرحی پست‌مدرن و آلترناتیو؛ نمایی جدید از خود را برای همگان جلوه‌گر کرده است. ترکیبی از سنت و نوآوری، شور عشق و امید به تدوین تاریخی پر شکوه و بنای آینده‌ای پر امید؛ معجونی مشتکل از تمام آن هویتی که یوونتوس به دنبال احیای دوباره آنهاست.

 

آن روزی که آندره‌ا به عنوان رئیس انجمن اتحادیه باشگاه‌های فوتبال اروپا (ECA) و عضو اصلی کمیته اجرایی یوفا انتخاب شد، در واقع تمام جامعه فوتبال در قاره سبز خود را در مسیر تزریق نبوغ آنیلی در نوآوری و تلفیق تکنولوژی‌های جدید با قالب‌های کلاسیک فوتبال قرار دادند. حالا با ورود VAR؛ این مهمان ناخوانده فوتبال اروپا، قرار ملاقات‌های جدید تیم‌های ملی در اروپا در قالب لیگ اروپا و شکل‌گیری مقدمات سومین رقابت باشگاهی در اروپا پس از لیگ قهرمانان و جام یوفا، پادشاه جوان تورین اثرگذاری‌اش در فصل جدید فوتبال اروپا را پیش چشم فوتبالی‌های اروپا قرار داده است.

 

آندره‌ا امروز در حالی چهل و سومین سال تولدش را به همراه اِما وینتر (همسرش) و دو فرزندش بایا و جاکومو دای جشن می‌گیرد که در نهمین سال حضورش به عنوان رئیس باشگاه یوونتوس مشغول به فعالیت است. او بی‌شک یکی از معماران نوین بیانکونری‌ها در تاریخ این باشگاه یکصد و بیست و یک ساله و بی‌شک یکی از نویسندگان عصر جدید و پایه‌گزار انقلاب یوونتوس پس از سناریوسازی سال 2007 بر علیه یوونتوس و تبعید این تیم به سری B، کسر امتیار، گرفتن جام، ضررهای فراوان اقتصادی و خروج بسیاری از ستارگانش بوده است. با آندره‌ا آنیلی شوق پیروزی تا انتها و عطش قدرت‌نمایی در اروپا تا سالهای سال دیگر فرو کاسته نخواهد شد. تولدت مبارک، رئیــــس.

 


«به اشتراک گذارید»
Google+ Twitter Facebook
حامد
حامد «خبرنگار»
ارتباط با نگارنده: